Klik op de afbeelding(en) voor meer informatie.
Pieter Defesche was een Limburgse kunstschilder van voornamelijk landschappen, stillevens en bijbelse voorstellingen in expressionistische, bijna abstracte stijl. Hij maakte ook collages, wandschilderingen, decors en kostuums (onder meer voor het Scapinoballet).
Pieter Defesche volgde zijn opleidingen aan de Middelbare kunstnijverheidsschool te Maastricht en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij werd sterk beïnvloed door zijn leermeester aan de Rijksakademie Heinrich Campendonk.
In 1949 ontving Defesche de Prix de Rome, gevolgd in 1964 door de Prix Europe de La Peinture. Begin jaren ’70 ontwikkelde hij een manier van schilderen die sindsdien niet wezenlijk veranderde. Er vonden evenwel binnen zijn beeldtaal onophoudelijk accentverschuivingen plaats.
Met vooral het landschap als uitgangspunt, schilderde Defesche een werkelijkheid die zich als mythisch laat ervaren, waarbij hij voortdurend laveerde tussen figuratie en abstractie.
Pieter Defesche behoorde met Ger Lataster, Jef Diederen, Lei Molin, Pierre van Soest, Jan Stekelenburg, Frans Nols en Harry op de Laak tot de groep die in de schilderkunst ook wel bekend staat als de ‘Amsterdamse Limburgers’.
In 2006 schonk zijn weduwe Dollie Defesche-Bakker alle door haar man nagelaten kunstwerken aan Museum van Bommel van Dam in Venlo.
Het atelier-oeuvre van de Cobra-voorganger Pieter Defesche maakt nu deel uit van de basiscollectie van Museum Van Bommel Van Dam te Venlo.
Deze website maakt gebruik van cookies. Wij plaatsen functionele en analytische cookies om deze website goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Hier kunt u meer lezen over ons cookie en privacy statement . Je acepteer de cookie instellingen door op de akkoord button te klikken.
This content is blocked. Accept cookies within the '%CC%' category to view this content.