Klik op de afbeelding(en) voor meer informatie.
Johan Coenraad Herman Heijenbrock werd ook wel de ‘schilder van licht en arbeid’ genoemd. Dit kwam door zijn affiniteit met het afbeelden van de industrie en productieprocessen. Hoogovens, staalfabrieken, mijnwerkers, fabriekshallen, glasblazers, vrachtschepen, en fabrieksarbeiders staan allemaal centraal in het werk van Heijenbrock. Dit maakt hem tot één van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars die zich met de industrialisatie bezig hield.
Niet alleen zijn onderwerpen, maar ook zijn technieken waren bijzonder. Hij prefereerde te werken met pastel op zwart papier. Op deze manier kon hij het contrast tussen de donkere fabrieken en het licht van de vuurovens het beste weergeven. Daarnaast werkte Heijenbrock graag op locatie in fabrieken en mijnen, pastelkrijt leent zich daar beter voor dan olieverf, door de extreme omgeving en temperaturen.
Naast een decoratieve waarde, hebben Heijenbrocks werken ook een documentatieve functie. Door het vastleggen van productieprocessen in verschillende Europese landen, heeft hij een belangrijke rol gespeeld in onze kennis over de industrialisatie. Daarnaast was Herman Heijenbrock de oprichter van het ‘Museum van de Arbeid’ dat later in achtereenvolgens het Nederlands Instituut voor Nijverheid en Techniek (NINT) en het NEMO zal veranderen. Een belangrijk deel van zijn kunstwerken maakte hij speciaal voor zijn museum.
info: RKD
Deze website maakt gebruik van cookies. Wij plaatsen functionele en analytische cookies om deze website goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Hier kunt u meer lezen over ons cookie en privacy statement . Je acepteer de cookie instellingen door op de akkoord button te klikken.
This content is blocked. Accept cookies within the '%CC%' category to view this content.