Klik op de afbeelding(en) voor meer informatie.
School van Barbizon
De Nederlandse kunstschilder Willem Roelofs was evenals zijn generatiegenoten Johan Hendrik Weissenbruch en Paul Gabriël een voorstander van het schilderen in de vrije natuur. Hij reisde zelfs als een van de eerste Nederlandse kunstenaars naar Barbizon waar hij studies maakte in de tuin van Père Ganne en aan de rand van het woud van Fontainebleau.
Werk van Roelofs in musuem Boijmans van Beuningen
Info: Scheen, Benezit.
Willem Roelofs was naast kunstschilder ook aquarellist, etser en lithograaf.
Hij was één van de voorlopers van de Nederlandse vernieuwing in de schilderkunst, na het romantische Classicisme uit het begin van de 19e eeuw, naar de Haagse School toe. Maar hij was niet alleen schilder, hij tekende ook en maakte aquarellen, etsen en lithografieën. Naast een opleiding aan de Haagse Academie, was hij ook leerling van .Hendrikus van de Sande Bakhuyzen
Bronvermelding: Pulchri Studio
In 1847 was Roelofs betrokken bij de oprichting van het Haagse kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio, ten huize van Jan Hardenberg, samen met Johan Hendrik Weissenbruch Jan Weissenbruch, Jan Frederik van Deventer, Willem Antonie van Deventer, Jacob Jan van der Maaten, F. H. Michaël, B.J. van Hove en Johannes Bosboom.
In 1847 verliet Roelofs vrij plotseling Den Haag en ging te Brussel wonen; hij bleef er tot in 1887. Van 1866 tot 1869 leidde hij daar Hendrik Willem Mesdag op, die zou uitgroeien tot een der grootmeesters van de Haagse School. Andere leerlingen waren Paul Joseph Constantin Gabriël Jan Theodoor Kruseman, Alexander Mollinger en Frans Smissaert.
In 1851 verloor hij zijn hart aan Barbizon. Hij keerde er terug in 1852 en 1855. Te Brussel hielp hij mee bij de stichting van de Société Royale Belge des Aquarellistes in 1856. Vooral zijn vroege landschappen, met hoge wolkenluchten, stemmige waterpartijen en bevolkt met vee, zijn typerend voor de School van Barbizon. Onmiskenbaar bracht hij zijn geestdrift voor deze natuurschilders over op de latere Haagse School.
Naast de schilderkunst hield hij zich ook bezig met entomologie, waarbij hij zich specialiseerde in snuitkevers. Hij publiceerde hierover in wetenschappelijke tijdschriften en determineerde deze voor het Natuurhistorisch Museum in Leiden (het huidige Naturalis). In 1855 richtte hij de Belgische Vereniging voor Entomologie op, waarvan hij in 1878 voorzitter werd.
In 2006 en 2007 werd na lange tijd weer een overzichtstentoonstelling van het werk van Roelofs gehouden onder de titel De adem der natuur, eerst in Museum Jan Cunen in Oss (26 november 2006-25 februari 2007) en daarna in de Kunsthal Rotterdam (17 maart-13 mei 2007). Bij de tentoonstelling verscheen een monografie met catalogus.
Bronnen, noten en/of referenties:
Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (Toon Wegner).
H.F.W. Jeltes, Willem Roelofs. Bijzonderheden betreffende zijn leven en zijn werk, Amsterdam, 1911
Saskia de Bodt, Halverwege Parijs. Willem Roelofs en de Nederlandse schilderskolonie in Brussel 1840-1890, Gent, 1995, ISBN 905349183X
Marjan van Heteren e.a., Willem Roelofs, 1822-1897. De adem der natuur, Bussum, 2006, ISBN 9068684329
info: Wikipedia
Deze website maakt gebruik van cookies. Wij plaatsen functionele en analytische cookies om deze website goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Hier kunt u meer lezen over ons cookie en privacy statement . Je acepteer de cookie instellingen door op de akkoord button te klikken.
This content is blocked. Accept cookies within the '%CC%' category to view this content.