Momenteel geen werk van deze kunstenaar online.
Informeer gerust of er wel (nieuw) werk in de galerie aanwezig is.
Contact
Informeer gerust of er wel (nieuw) werk in de galerie aanwezig is.
Contact
Klik op de afbeelding(en) voor meer informatie.
Harmen Meurs was een Nederlandse kunstschilder welke met name bekend was om zijn schilderijen van figuren, landschappen, stillevens en (boeren)taferelen. Zijn vader bezat een schilders- en tapijtenbedrijf en kon op deze manier voorzien in een kunstopleiding voor zijn zonen Harmen en Jan. Hierdoor had Harmen Meurs op de zeer jonge leeftijd van slechts 15 jaar al een aanstelling als tekenaar en schilder van planten en plantenziektes op de landbouwuniversiteit.
Zijn studie bestond onder andere uit lessen van tekenaar Louis Raemakers en een opleiding aan de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Na deze studie bleef Meurs ook wonen in de hoofdstad. Hij omgaf zich met vele andere kunstenaars en creatieven. Hij sloot zich aan bij kunstenaarsvereniging “De Onafhankelijken”. Tot midden jaren dertig was hij actief bij deze vereniging, zowel als uitvoerend kunstenaar als bestuurslid.
In het werk van Meurs zien wij een brede ontwikkeling langs verschillende stijlen. Waar zijn werk in het begin meer (post)impressionistisch was, onder andere door meerdere studiereizen naar Frankrijk, ziet men later meer invloed uit het kubo-expressionisme, de Bergense school en het Fauvisme. Weer later, vanaf midden jaren twintig, werd zijn werk realistischer. In 1928 had hij zijn eerste solo-expositie in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Onder leiding van Meurs organiseerden “De Onafhankelijken” in 1929 de spraakmakende expositie over Duitse expressionistische kunst, de ‘Neue Sachlichkeit”. Het werk van Meurs uit deze periode is ook onder deze stijl te vatten.
Harmen Meurs was een kunstenaar met een brede kennis en interesse op het gebied van kunst. Dit was wat hem ook geliefd en gekend maakte binnen “De Onafhankelijken”. Hij woonde in zijn beginperiode in Amsterdam samen met beeldhouwer Jan Havermans en regisseur Joris Ivens. Ook later liet hij zich inspireren door beeldhouwkunst, dans en film. Daarnaast was Meurs zeer goed op de hoogte van kunstontwikkelingen in binnen- en buitenland, al dan niet politiek beïnvloed. Dit was wat hem ook geliefd maakte bij “De Onafhankelijken”. Hij liet zijn sterke politieke mening ook doorklinken in zijn werken. In 1933 werden verschillende van zijn werken uit musea geweigerd of verwijdert omdat hij zijn communistische, anti-nationaal socialistische mening weergaf in deze schilderijen. Hij weigerde dan ook lid te worden van de Reichkulturkammer. Na verschillende conflicten stapte hij in 1933 uit “De Onafhankelijken”.
Naast het schilderen was Harmen Meurs ook zeer bedreven in het maken van litho’s en houtsneden.
Het werk van Harmen Meurs is onder andere terug te vinden in het Rijksmuseum te Amsterdam, Museum voor Moderne Kunst Arhnhem, Stadsarchief Amsterdam, Museum de Wieger.
info : RKD
Deze website maakt gebruik van cookies. Wij plaatsen functionele en analytische cookies om deze website goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Hier kunt u meer lezen over ons cookie en privacy statement . Je acepteer de cookie instellingen door op de akkoord button te klikken.
This content is blocked. Accept cookies within the '%CC%' category to view this content.