Klik op de afbeelding(en) voor meer informatie.
Geboren in Amsterdam in 1934.
Nadat Aat in 1950 zijn etspers heeft aangeschaft ontwikkelt hij zich als een portretprentkunstenaar met een scherp oog voor detail. Zijn portretprenten verhullen niet dat hij een groot psychologisch inzicht heeft in degenen die hij portretteert.
Het werk van Aat Veldhoen is door Simon Carmiggelt gekarakteriseerd als een levenslange en oprechte belangstelling voor ‘alle aspecten van het menselijk leven’.
Aan het eind van de jaren 50 legt Aat zich toe op het verbeelden van “de mens op de grens tussen leven en dood”. In die tijd werd dat als controversieel gezien. In de operatiekamer van een amsterdams ziekenhuis maakt hij etsen van mensen op de operatietafel. Een serie die vervolgd wordt met prenten van barende vrouwen. Vervolgens rijdt hij met politieauto’s mee om verkeersslachtoffers te tekenen.
In 1964 verdiept Aat zich in de rotaprenttechniek. Zijn ideaal om kunst voor het volk te maken kan hij hierdoor verwezenlijken. Door de grote productie kunnen zijn prenten voor een paar gulden per stuk worden verkocht. De prenten worden uitgestald op een bakfiets en zo aan de man gebracht. Als Aat na twee jaar daar noodgedwongen mee moet stoppen, betekent dit het einde van zijn etsperiode. Vanaf dat moment legt hij zich toe op de schilder- en beeldhouwkunst. Het etsen zal hij pas jaren later weer oppakken.
Info: www.atveldhoen.nl
Deze website maakt gebruik van cookies. Wij plaatsen functionele en analytische cookies om deze website goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Hier kunt u meer lezen over ons cookie en privacy statement . Je acepteer de cookie instellingen door op de akkoord button te klikken.
This content is blocked. Accept cookies within the '%CC%' category to view this content.