Dirk Smorenberg

Klik op de afbeelding(en) voor meer informatie.

Dirk Smorenberg

De kunstschilder Dirk Smorenberg werd in 1883 in Alkmaar geboren. Hij was tot 1906 militair, daarna vormde zichzelf als schilder en geldt als een van de weinige Art Deco schilders van Nederland. Hij kreeg raadgevingen van August Allebe. Aanvankelijk woonde en werkte hij in Alkmaar en Bergen en na omzwervingen door Europa (IJmuiden, Groningen, Montreux, Renkum, Engeland, Zwitserland, Amsterdam) en de Verenigde Staten (New York) vestigde hij zich in 1924 in Oud-Loosdrecht, waar hij in 1960 overleed. In de meest uiteenlopende stijlen tekende, aquarelleerde en schilderde hij figuren, bloemen en vooral decoratieve landschappen en waterlelies, waarvoor hij inspiratie opdeed in het waterrijke Noord-Hollandse landschap. Smorenberg was een onafhankelijk en origineel schilder. Bij een aantal van zijn werken ontwierp hij een bijpassende lijst. Smorenberg kreeg vooral bekendheid door zijn afbeeldingen van de Loosdrechtse plassen. Door de geringe diepte en de fraaie stilering van de afgebeelde natuur, worden deze gerekend tot de Nieuwe Kunst, de nederlandse variant van de Art Nouveau.

Galerie Wijdemeren voert in haar collectie een aantal Art-deco handgemaakte lijsten, waaronder ook handgestoken “Smorenberg-model lijsten” zoals Smorenberg ze zelf vroeger maakte. Geknipt voor een origineel werk van Smorenberg waar de originele lijst van weg is, of vervangen moet worden.

Kijk voor SMORENBERG-LIJSTEN op www.schipperlijsten.nl of kom eens langs op in Galerie Wijdemeren, Herenweg 73, 3625 AC Breukeleveen, T06-41277246, E: info@galeriewijdemeren.nl

De Plaats van Smorenberg in de Nederlandse Kunst

De meest succesvolle periode van Dirk Smorenberg ligt ongeveer tussen 1910-1925. In die jaren ontwikkelde hij zich als autodidact vanuit het naturalisme van de Haagse School eerst tot luminist en divisionist en bereikte hij vervolgens na abstracte invloed ondergaan te hebben, een eigen decoratieve stijl. Het kunstklimaat in Amsterdam waar Smorenberg verkeerde onder de moderne jongeren, is van wezenlijke invloed geweest voor deze ontwikkeling. Er is geen bewijs in de pers te vinden dat hij rond 1910 in dit gezelschap erg opviel, maar vanaf 1913 wordt hij in meerdere artikelen tot de veelbelovende jonge moderne schilders gerekend en valt hem een gunstige beoordeling ten deel. Ook in besprekingen van exposities van kunstenaarsverenigingen wordt zijn werk in die jaren meermalen genoemd. Vanaf de jaren twintig is dat laatste minder het geval. Nieuwe ontwikkelingen gingen aan Smorenberg voorbij en daardoor trok hij minder de aandacht. Sommige recensenten waardeerden juist wel het latere werk, zoals blijkt uit de kritieken uit 1936 en 1937, maar in die jaren speelde hij in het landelijke kunstleven geen rol meer. Na zijn dood is Smorenberg enige tijd vergeten geweest, waarschijnlijk juist omdat zijn late productie van minder belang is. Met de herontdekking van het vroegere werk in het afgelopen decennium is een nieuwe waardering opgekomen. In het waterleliegenre uitte hij zich in een zeer eigen stijl, maar omdat hij er erg lang op doorgegaan is, werd ook vergeten dat er nog een andere Smorenberg is geweest.

Smorenberg behoorde dan wel niet tot de voorhoede van de moderne stromingen rond 1910, maar hij heeft toch opmerkelijke werken gemaakt. Daarmee verdient hij een plaats in de geschiedschrijving van de beeldende kunst van die jaren.

Bronvermelding
monografie: “Dirk Smorenberg, in de ban van de natuur.”

Zoekresultaten

Klik op de afbeeldingen voor meer informatie

Website – Zoek Kunstenaar

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij plaatsen functionele en analytische cookies om deze website goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Hier kunt u meer lezen over ons cookie en privacy statement . Je acepteer de cookie instellingen door op de akkoord button te klikken.