Klik op de afbeelding(en) voor meer informatie.
Gerrit Benner was een autodidactische kunstschilder die tot 1937 zijn brood moest verdienen met zijn winkel in lederwaren te Leeuwarden, waarnaast hij zoveel mogelijk schilderde. In 1937 werd de winkel failliet verklaard. Benner raakte in een psychische crisis en vernietigde vrijwel al het werk dat hij had gemaakt.
Pas in 1945 koos Benner definitief voor het kunstenaarschap en kreeg hij iets te zien van recente ontwikkelingen in de schilderkunst. Korte tijd was hij beïnvloed door het werk van Hendrik Werkman. Ook vond hij inspiratie bij de kunstenaars van de Ecole de Paris zoals Bazaine, Soulages en Manessier. Zijn werk heeft raakvlakken met Cobra en De Ploeg.
Ondanks verschillende invloeden en raakvlakken werkte Benner in relatief isolement. Vanaf 1955, het jaar waarin hij naar Amsterdam verhuisde, richtte hij zich met name op het Friese landschap. Hij werd vooral bekend door zijn abstracte, veelkleurige landschapsschilderingen in Neo-expressionistische en abstract-expressionistische stijl. Hij is nooit volledig abstract geworden in zijn kunst; het landschap bleef er aanwezig.
Benner keerde uiteindelijk op late leeftijd naar Friesland terug. Vanaf 1971 woonde Benner in Gaasterland. Hij werd in 1955 door de Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945 gelauwerd met de Prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet; won een tweede prijs op de Biënnale van São Paulo in São Paulo, Brazilië; ontving de Guggenheim Prize for the Low Countries in 1958; en de International Hallmark Art Award New York.
Werk van Benner is onder meer in het bezit van het Stedelijk Museum (Amsterdam), het Van Abbemuseum (Eindhoven), het Fries Museum (Leeuwarden), het Rijksmuseum Twenthe (Enschede), het Gemeentemuseum Den Haag en het Museum Belvédère in Heerenveen.
In 2003 hebben de Provinciale Staten van de Provincie Fryslân een tweejaarlijkse prijs ingesteld en naar Benner vernoemd. Het betreft een oeuvreprijs of een prijs voor een kunstenaar wiens werk recentelijk een belangrijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. De eerste Gerrit Benner Prijs voor Beeldende Kunst werd uitgereikt in 2005.
“De betekenis van Benner en zijn werk voor de Nederlandse schilderkunst lag voornamelijk in zijn stimulerende functie voor de jonge experimentele schilders van vlak na de oorlog. Hij was de schakel tussen het vooroorlogse expressionisme en de Cobra-beweging en dat werd ook door de Cobra-schilders herkend.”
Dat schreef Nieuwsblad van het Noorden-redacteur Jan Wessels in 1981 bij het overlijden van de schilder Gerrit Benner, die pas op late leeftijd de erkenning kreeg en die ook nu, vele jaren na zijn dood, nog geldig is.
Zie bijvoorbeeld de overzichtstentoonstelling in het Fries Museum, 4 okt 2014-1 mrt 2015.
Deze website maakt gebruik van cookies. Wij plaatsen functionele en analytische cookies om deze website goed te laten functioneren en het gebruik ervan op privacy vriendelijke wijze te meten en te analyseren. Hier kunt u meer lezen over ons cookie en privacy statement . Je acepteer de cookie instellingen door op de akkoord button te klikken.
This content is blocked. Accept cookies within the '%CC%' category to view this content.