Wim Mast de Gooijer
2642, Wim Mast de Gooijer
Butterflies are free
olie op doek, 1996, 90 x 100 cm
Wim Mast de Gooijer
Fictief Realisme
De in het Frieze Huizum geboren kunstschilder had als kind al aspiraties om een artistiek leven te leiden. Hij tekende graag, hield van muziek en toneel. “Mijn moeder had graag dat ik iets in de kunst zou gaan doen en zou gaan studeren aan het conservatorium, de toneelschool of kunstacademie”. Maar het kunstenaarschap werd na zijn schoolopleiding en militaire dienst ingeruild voor een carriere in het hotelwezen.
Zijn succesvolle carriere voerde hem en zijn vrouw in 1976 naar Australie. Om te ontsnappen aan een druk zakenleven pakte hij zijn passie voor het tekenen en schilderen weer op. Na een aantal succesvolle exposities heeft hij het hotelwezen de rug toegekeerd en zich volledig gewijd aan de ontwikkeling van een “eigen gezicht op het doek”.
Veel van de direkt herkenbare en vaak zo op het eerste gezicht alledaagse objecten die Mast de Gooijer op het doek zet onthullen een gedetailleerde aandacht voor verwering.
In 1988 keerde hij, na een langdurige ziekte, met zijn gezin terug naar Nederland. Door de vriendschap met de Australische kunstschilder Graeme Roche werd Mast de Gooijer geinspireerd door de werken van Jeffrey Smart en Paul Delvaux. Dat de beide kunstschilders hem later in zijn carrier nog eens zouden complimenteren kon Mast de Gooijer niet vermoeden. Smart feliciteerde hem met het feit dat hij erin geslaagd was zonder hulp van anderen een geheel eigen gezicht te ontwikkelen. Tijdens een ontmoeting in de nadagen van zijn leven zei Delvaux tegen Mast de Gooijer “je mag nooit stoppen met schilderen, anders ontneem je de mensen iets schoons”.
De stijl die Wim Mast de Gooijer zich als kunstschilder in de loop der jaren eigen maakte lijkt een nieuwe stroming in het realisme aan te duiden. De werken van hem kenmerken zich door een compositie van realistische objecten in een niet minder realistische omgeving. Het geheel is echter door de opvallende combinatie van de objecten als een onwerkelijkheid herkenbaar doch etaleert daarentegen een niet onmogelijke en acceptabele natuurgetrouwe realiteit dat zich het best laat benoemen als Fictief realisme en daarmee is Mast de Gooijer erin geslaagd een nieuwe kunstrichting te presenteren.
Meer info: RKD
Te zien op de expositie “Kleurrijk Eigentijds” tm medio juni 2014